Ertelemek Kaçmaktır, Değil Mi?

12:00

Herkese Merhaba,

Gününüz nasıl geçiyor? Kafanızda planladıklarınız hala bitmedi değil mi? Sanırım bitecek gibi de görünmüyor. Boğulduğunuzu hissediyor musunuz siz de benim gibi? Liste liste üstüne geliyor ama nedense listedekiler bir türlü bitmiyor. İşte de olsam evde de olsam o liste hiç mi hiç azalmıyor. Liste yapmayı çok seviyorum ama bitirmeyi beceremiyorum. Neden bitiremediğim üzerine de biraz düşündüm.

Zaman yönetiminin en başında her zaman 'Yapılacaklarla ilgili bir plan oluşturmak' yer alır. Bu adımı yapabilmek aslında işin en kolay kısmıymış. Listeden kastım uzun uzun kağıda yazılan listeler değil illa ki kafamızda planladıklarımız; 'önce şunu yapsam, sonra bunu' durumu. Liste yapılabilir ama asıl sorun şu ki listedekilerin kaçını yapabiliyoruz ya da kaçını gerçekten yapmak istiyoruz. Benim sorunum burada başlıyor sanırım. Yapmak istemediğim şeyleri hep erteliyorum bir nevi kaçıyorum aslında. Normalde yapmak istemediğimizi erteleyip, istediğimiz şeyi yaparız değil mi? İşte bende durum öyle işlemiyor. Listedekileri sırayla yapamayınca hiçbirini yapamıyorum. Yani 'buna sonra dönerim' diyemiyorum. Böyle olunca da tabi ki listeyi bitirmek bir yana hiç başlayamıyorum.
Çoğunlukla sevmediğimiz şeyler hep zorunluluk dahilinde yapmamız gerekenlerdir. Sınav zamanı ders çalışmak zorunda olmak, sırf patron istedi diye hiç sevmediğimiz bir kişinin işini yapmak, gibi gibi...



Bu yazımda Ralph S. Marston'un sevmediğimiz işleri ilk önce yapmamızın günü ve zamanı daha iyi geçirmemizi sağladığını söylediğinden bahsetmiştim. Bundan da yola çıkarak kendimi de düşünerek bir sonuca vardım. Madem sevmediğim işi listenin başına koymam gerekiyor (Ralph öyle söylüyor ve önce ondan kurtulmam gerekiyor) ve madem ki onu atlayınca diğer hiçbir işi yapmıyor, odaklanamıyorum; o zaman o işi sevecek bir yol bulmalıyım. Evet, ciddiyim. Şöyle ki, günlük güneşlik bir cumartesi günü kafamızda bir sürü plan var, sevmediğimiz ama yapmak zorunda olduğunuz birçok iş de var. Ütü gibi mesela. Bu durumda ne yapmalıyız? Ben direkt ertelerim :) şaka bir yana ertelemek kaçmayla eş değer aslında. Kaçmakta her zaman geçici çözüm. Böyle bir durumda yapılacak en güzel şey o sevmediğimiz işi nasıl sevebileceğimizi düşünmek. Aslında cumartesi gününü alışveriş yaparak geçirmek istiyorduk değil mi? Şöyle düşünelim o vakit, ütüyü bitirince ödülümüz; alışverişe çıkıp fazladan bir gömlek daha almak olsun kendimize.
Ya da o sevmediğimiz kişinin işini yapmak zorunda olduğumuzda o işi yaparak kendimize bir değer daha katmış olduğumuzu veya sonunda kendimize alacağımız çikolatayı düşünelim.
Velhasıl demeye çalıştığım kendimizi kandıralım. Beynimize ufak oyunlar oynayalım. Ertelemek hem iş yükümüzü hafifletmez hem de bir süre sonra güvensiz bir insana dönüştürür. Hiçbir şeye yetişememek de cabası.

Yaptığımız bir diğer hata ise bir işi yaparken, onu yarıda bırakıp başka bir işe başlamak ya da ilgimizi başka bir şeye yönlendirmek. Dürüst olalım; yoğun bir şekilde çalışırken gözümüz bir anda telefonumuza kaymıyor mu? Kim Instagram'da ne paylaşmış, Whatsapp'ta ne dedikodu dönmüş, dediğimiz olmuyor mu? veya kesin bir şeyler gelmiştir deyip, kilidi açtığımız.. Benim çok oluyor nedense. Hatta bu yazıyı yazarken bile şu ana kadar 5 kez telefonu elime aldım ki dikkatimi dağıtacağını bile bile. Bu durumda ise yapacağımız, ya telefonu kendimizden uzak bir yere koyacağız ya ters çevireceğiz ya da o an aklımıza geleni bir kağıda not edip iş bittikten sonra ilgimizi başka yöne kaydıracağız.
Böylece iş hem verimli hem de biz anlamadan bitmiş olacak. Erken bitmesi demek de bize daha çok vakit kalacak demeye eş değer..

O zaman sıralamamız şu şekilde; liste yapmaya devam ediyoruz ve en başa sevmediğimiz işleri koyuyoruz. Onları sevemeye çalışıp, kendimize ufak oyunlar oynuyor ve dikkatimizi dağıtacak 'cihaz'ları kendimizden uzak tutuyoruz.

Başarımız ise; bize kalan zaman ve verimli bitmiş işler (ödülleri de unutmamak gerek)
Denemeye değer gibi gelmiyor mu kulağa da? Yarın pazartesiyken neden bir hafta boyunca kendime deneme şansı vermiyorum? Bu günden yarını planlasam, hatta haftayı planlasam ve ona göre çalışmaya başlasam. Neden olmasın ki?! Sadece bir hafta gelin hep beraber deneyelim ve sonuçları birbirimizle paylaşalım. Bakalım ödüllerimiz neler olacak :)

Sevgiyle ve Sağlıkla kalın :)

Benzer Yazılar

2 Yorum

  1. Merhaba Ayşe hanım, ertelediğiniz yada kaçtığınız için sizi çok üzen bir örnek varmı, bunu kesinlikle ertelemeyin diyeceğiniz türden?
    Savaş Geyik

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Savaş Bey,

      Anladığım kadarıyla sizin sormak istediğiniz, 'büyük bir fırsatı kaçırıp üzüldüm mü' örneği. Fakat benim yazıda anlatmak istediğim bu değildi. Yapacaklarımızı erteleyerek onlardan kaçtığımızdan bahsettim. Sorunuza cevap verecek olursam da herhangi bir fırsatın geldiğini düşündüğüm, anladığım anda kaçırmayı düşünmediğim için herhangi bir üzüntüm yok ne yazık ki :)

      Sevgiler :)

      Sil